Uchwała Nr XII/78/04
Uchwała nr XII/78/04
Rady Gminy Rutka-Tartak
z dnia 30 czerwca 2004 r
w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu gminy.
Na podstawie art. 53 ust.1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz. 1203) oraz art. 119 – 124 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594 i Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611, Nr 189, poz.. 1851, Nr 229, poz. 2284, z 2004 r. Nr 19, poz.177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264 i Nr 123, poz,1291) uchwala się, co następuje :
§ 1. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych.
§ 2. Projekty planów finansowych, o których mowa w § 1, opracowywane są na podstawie :
1) wskazówek rady gminy do projektu budżetu;
2) stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego;
3) prognozy wzrostu cen w roku budżetowym;
4) przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy;
5) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy i planowanego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń.
§ 3. Radni, sołtysi mogą składać Wójtowi Gminy wnioski do projektu budżetu w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 4. Wójt Gminy w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, a także obliczone kwoty dochodów własnych gminy, dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej i poszczególnych części subwencji ogólnej dla gminy z budżetu państwa, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu na tle przewidywanego wykonania dochodów i wydatków z poprzedniego roku.
§ 5. 1.Wójt Gminy przygotowuje projekt budżetu gminy obejmujący:
- projekt uchwały budżetowej Rady Gminy wraz z załącznikami,
- informację o stanie mienia komunalnego,
- objaśnienia do projektu budżetu gminy.
2.Projekt budżetu gminy, obejmujący projekt uchwały budżetowej Rady Gminy wraz z załącznikami, informację o stanie mienia komunalnego i objaśnienia do projektu budżetu gminy Wójt przedkłada Radzie Gminy do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy oraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół Zamiejscowy w Suwałkach w celu jego zaopiniowania.
§ 6. Projekt uchwały budżetowej powinien obejmować:
1) po stronie dochodów prognozowane dochody gminy według ważniejszych źródeł i działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji dochodów w tym:
a) dochody własne,
b) dotacje celowe na realizację zadań własnych i zleconych,
c) poszczególne części subwencji ogólnej z budżetu państwa dla gminy.
2) po stronie wydatków prognozowane wydatki w podziale na działy, rozdziały paragrafy klasyfikacji wydatków, z uwzględnieniem:
a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- wynagrodzeń i pochodnych od płac,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu gminy,
- wydatków z tytułu poręczeń i udzielonych gwarancji,
b) wydatków majątkowych,
3) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu;
4) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów;
5) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych oraz zadania wynikające z kontraków wojewódzkich;
6) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych;
7) plany przychodów i wydatków funduszy celowych;
8) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;
9) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami;
10) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych, realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego;
11) dotacje;
12) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
§ 7. Informacja o stanie mienia komunalnego powinna zawierać następujące elementy:
1) dane dotyczące przysługujących gminie praw własności;
2) dane dotyczące innych niż własności praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu;
3) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego gminy w zakresie określonym w pkt 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji;
4) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych gminy oraz z wykonywania posiadania;
5) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego .
§ 8. Objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać:
1) omówienie planu dochodów z poszczególnych źródeł z uwzględnieniem materiałów otrzymanych z Ministerstwa Finansów;
2) szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodzajów planu wydatków, w tym:
a) wydatków na zadania własne o charakterze obligatoryjnym ,
b) wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,
c) wydatków na cele inwestycyjne ( w tym wyszczególnienie terminu rozpoczęcia i zakończenia inwestycji, ogólny koszt poniesionych dotychczas nakładów, źródeł sfinansowania, rodzaju inwestycji ),
d) dotacji dla innych podmiotów,
3) omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu budżetu gminy;
4) omówienie rozchodów związanych ze spłatą zaciągniętych pożyczek i kredytów.
§ 9. 1.Przewodniczący Rady Gminy otrzymany projekt budżetu gminy przesyła niezwłocznie wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom Rady Gminy;
2.Komisje Rady w ciągu 10 dni odbywają posiedzenia, na których formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu. W przypadku propozycji dokonania zmian w zakresie wydatków w projekcie budżetu Komisje winny wskazać źródło sfinansowania;
3.Opinie komisji są przekazywane Wójtowi Gminy, który po zapoznaniu się z ich treścią nanosi poprawki do projektu budżetu gminy i przekazuje Radzie Gminy ostateczną wersję projektu budżetu;
4.Wnioski komisji nie uwzględnione w projekcie budżetu wymagają uzasadnienia przez Wójta Gminy.
§ 10. Załącznikami do projektu uchwały budżetowej powinny być w szczególności zestawienia tabelaryczne obejmujące:
1) zestawienie planów dochodów i wydatków budżetu gminy zgodnie z § 6,
2) inne zestawienia uwzględniajace dane określone w § 6.
3) wykaz imienny inwestycji i wielkości środków na relizację, a także wieloletnie plany inwestycyjne.
§ 11. 1.Uchwalenie budżetu gminy powinno nastąpić w następującym porządku:
1) zwięzłe przedstawienie projektu budżetu gminy wraz z jego uzasadnieniem przez Wójta Gminy,
2) odczytanie opinii Komisji ,
3) odczytanie stanowiska Wójta Gminy w sprawie opinii Komisji z uzasadnieniem sposobu uwzględnienia wniosków,
4) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
5) dyskusja i głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami,
6) głosowanie nad całościowym projektem budżetu gminy,
2.Uchwalenie budżetu gminy powinno nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
3. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej przez Radę Gminy, podstawą gospodarki finansowej gminy jest projekt uchwały budżetowej przedłożony Radzie Gminy.
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 13. Traci moc Uchwała Nr VIII/57/99 Rady Gminy Rutka-Tartak z dnia 29 października 1999 roku w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektom budżetu .
§ 14. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. i podlega ogłoszeniu przez wywieszenie na okres 14 dni, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Rutka-Tartak.
Przewodniczący Rady Gminy
inż. Andrzej Anuszkiewicz
Metryka strony