Uchwała Nr XXIV/144/05

                       

        UCHWAŁA Nr XXIV/144/05

                                                         RADY GMINY RUTKA - TARTAK

                z dnia  29 grudnia 2005 r.

w sprawie zatwierdzenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków 
 na terenie gminy Rutka-Tartak

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005r.,Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457) oraz art. 19 ust. 1  ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( Dz. U. Nr 72, poz. 747, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 85, poz. 729, i Nr 130, poz. 1087  ) uchwala się co następuje:

§ l. Na wniosek Przedsiębiorstwa Remontowo-Budowlanego „GRES” W. Kamiński i
J. Brzozowski Spółka jawna , ul. Minkiewicza 8 , 16-400 Suwałki zatwierdza się Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Rutka-Tartak.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

      § 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.                                                                                               

                                                                                                                        Zastępca Przewodniczącego  Rady

Stanisław Popławski

 

REGULAMIN DOSTARCZANIA  WODY  I  ODPROWADZANIA  ŚCIEKÓW

  W  PRZEDSIĘBIORSTWIE REMONTOWO-BUDOWLANYM „GRES” W.KAMIŃSKI I J. BRZOZOWSKI SP.J.

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

         Celem niniejszego regulaminu jest :

1.     określenie praw i obowiązków Przedsiębiorstwa Remontowo – Budowlanego „GRES” W. Kamiński i J. Brzozowski Spółka Jawna funkcjonującego na terenie gminy Rutka –Tartak jako przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, oraz odbiorców usług wodociągowo – kanalizacyjnych świadczonych przez to przedsiębiorstwo, wynikających z ustawy  z dnia 22 kwietnia 2005 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 85, poz. 729) oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy,

2.     ustanowienie warunków przyłączenia do sieci, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy,

3.     udostępnienie wszystkim potencjalnym odbiorcom usług, informacji o możliwościach dostępu i warunkach przyłączenia do sieci,

4.     udostępnienia istniejącym i przyszłym odbiorcom informacji na temat wzajemnych praw i obowiązków przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego i odbiorców usług.

  

Rozdział II

Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne

 

§ 2

 

         Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, zgodnie z przepisami ustawy, ma obowiązek zapewnić :

1.     dostarczanie w sposób ciągły wody do nieruchomości odbiorcy zgodnie z warunkami technicznymi przyłączenia i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach o jakości badanej na wylocie za wodomierzem przed zaworem głównym odpowiadającej wymogom wynikającym z obowiązujących przepisów oraz odbieranie w sposób ciągły ścieków z nieruchomości dostawcy zgodnie z warunkami technicznymi przyłączenia i na  zasadach określonych w obowiązujących przepisach,

2.     spełnienie wymagań w zakresie jakości usług wodociągowo-kanalizacyjnych, określonych  w zezwoleniu na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,

3.     spełnienie warunków wprowadzania ograniczeń dostarczania wody w przypadku wystąpienia jej niedoboru, określonych w zezwoleniu, o którym mowa w punkcie 2.

 

§ 3

 

         Odbiorcy usług zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami ustawy i nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne oraz nie utrudniający działalności przedsiębiorstwa, w szczególności do :

1.     utrzymaniu właściwego stanu technicznego należących do niego instalacji wodociągowych,

2.     nie dokonywania zmian stanu instalacji należących do dostawcy,

3.     chronienia wodomierza i rurociągów przed uszkodzeniem, zamarznięciem, zaborem,

4.     udostępnienie osobie reprezentującej przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, po okazaniu legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia, wstępu na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego w celu :

·        zainstalowania lub demontażu wodomierza głównego,

·        przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego, wodomierza głównego lub wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych i dokonania odczytu ich wskazań oraz dokonania badań pomiarów,

·        przeprowadzenia przeglądów i napraw urządzeń posiadanych przez to przedsiębiorstwo,

·        sprawdzenia ilości i jakości ścieków wprowadzanych do sieci,

·        odcięcia przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego lub założenia plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu,

·        usunięcia awarii przyłącza wodociągowego lub przyłącza kanalizacyjnego.

5.     zapewnienia dostawcy możliwości wykonania niezbędnych napraw przyłączy i wodomierza,

6.     pokrycia kosztów naprawy wodomierza i przyłączy powstałych w wyniku nie zabezpieczenia ich przed uszkodzeniem lub zamarznięciem,

7.     niezwłocznego zawiadomienia dostawcy o uszkodzeniu plomby lub wodomierza.

  

Rozdział III

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług

 

§ 4

 

    Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów o zaopatrzenie w wodę o odprowadzanie ścieków określają przepisy art. 6 ustawy.

 

 

§ 5

 

Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym a odbiorcą usług.

 

§ 6

 

Umowa, jest zawierana na podstawie pisemnego wniosku z osobą która posiada tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, do której ma być dostarczana woda lub z której mają być odprowadzane ścieki albo z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

 

§ 7

 

1.     Umowa zostaje zawarta na czas nieokreślony.

2.     W przypadku zmiany właściciela (użytkownika) nieruchomości odbiorca usług zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia o tym fakcie przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego.

3.     Umowa może być rozwiązana przez odbiorcę z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.

4.     Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może zamknąć przyłącze kanalizacyjne jeżeli :

a)     przyłącze kanalizacyjne zostało wykonane niezgodnie z przepisami prawa,

b)    dostawca ścieków nie uiścił opłat za dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty,

c)     jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa lub stwierdzono celowe pominięcie lub uszkodzenie urządzenia pomiarowego.

 

§ 8

 

         Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, umowa o zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków  jest zawierana z ich właścicielem lub z zarządcą.

 

§ 9

 

         Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne zawiera umowy z korzystającymi z lokali osobami jeżeli :

1.     we wszystkich lokalach są zainstalowane wodomierze w sposób uzgodniony z przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym,

2.     zainstalowane wodomierze spełniają wymagania Polskich Norm oraz wymagania uzgodnione z przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym odnośnie ich typu,

3.     możliwy jest odczyt wskazań wodomierzy,

4.     wnioskodawca i przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ustali sposób rozliczeń różnicy wskazań między wodomierzem głównym a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania,

5.     możliwe jest przerwanie dostarczania wody do lokalu bez zakłóceń dostaw wody w pozostałych lokalach.

 

§ 10

 

         Treść umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków nie może ograniczać praw i obowiązków stron, wynikających z przepisów ustawy, z przepisów wykonawczych do ustawy oraz niniejszego regulaminu.

 

§ 11

 

         W przypadku zmiany odbiorcy usług, następuje wygaśnięcie umowy zawartej z dotychczasowym odbiorcą.

  

                                                                     Rozdział IV

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

 

§ 12

 

         Rozliczenie należności za świadczone usługi zaopatrzenia w wodę następuje wg. poniższych zasad :

1.     Ilość pobranej wody ustala się ma podstawie wskazań wodomierza odczytywanych jeden raz na kwartał, lub raz w miesiącu.

2.     w razie braku wodomierza, w ilości ustalonej wg. norm zużycia.

3.     w razie niesprawności wodomierza powstałych samoczynnie, ilość pobranej wody ustala się w ilości równej średniemu zużyciu w ciągu trzech poprzednich miesiącach lub wg. norm zużycia.

4.     w razie stwierdzenia zerwania plomby na wodomierzu, jego uszkodzeniu (mechanicznego, zamarznięcia, itp.) lub zaboru zawinionego przez odbiorcę, ilość pobranej wody ustala się w ilości, która mogłaby przepłynąć pełnym przekrojem rury wodociągowej w okresie od ostatniego odczytu wodomierza.

5.     w przypadku stwierdzenia zerwania plomby odbiorca poniesie całkowity koszt ponownego oplombowania wodomierza.

Rozliczenie należności za świadczone usługi odprowadzania ścieków następuje według wskazań przepływomierza zainstalowanego na przyłączu odprowadzającym ścieki do kanalizacji zbiorczej. W razie braku w/w przepływomierza  lub jego wadliwego działania rozliczenie następuje  wg. poniższych zasad :

1.     Ilość dostarczonych ścieków ustala się na podstawie wskazań wodomierza odczytywanych jeden raz w miesiącu.

2.     w razie braku wodomierza, w ilości ustalonej wg. norm zużycia.

3.     w razie niesprawności wodomierza powstałych samoczynnie, ilość pobranej wody ustala się w ilości równej średniemu zużyciu w ciągu trzech poprzednich miesiącach lub wg norm zużycia.

4.     w razie stwierdzenia zerwania plomby na wodomierzu, jego uszkodzenia(mechanicznego, zamarznięcia, itp.) lub zaboru zawinionego przez dostawcę, ilość pobranej wody ustala się w ilości, która mogłaby przepłynąć pełnym przekrojem rury wodociągowej w okresie od ostatniego odczytu wodomierza.

 

§ 13

 

1.     Wysokość opłaty za wodę i ścieki ustala przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne na poziomie nie niższym niż stawki określone w umowie  z dnia 30 grudnia 2004 roku, zawartej z gminą na świadczenie usług eksploatacyjnych wodociągu i oczyszczalni ścieków. Ustalone przez przedsiębiorstwo taryfy wymagają zatwierdzenia przez Radę Gminy.

2.     Zmiana wysokości opłat za wodę i ścieki nie wymaga zachowania formy pisemnej i następuje bez wypowiedzenia warunków umowy.

 

§ 14

 

1.     Odbiorca dokonuje opat za wodę w terminach określonych w fakturze nie krótszym niż 14 dni od jej otrzymania na rachunek bankowy dostawcy określony w fakturze.

2.     Zgłoszenie przez odbiorcę  zastrzeżeń co do wysokości faktury nie wstrzymuje jej opłaty.

3.     Dostawca dokonuje opłat za ścieki w terminach określonych w fakturze nie krótszych niż 14 dni od jej otrzymania na rachunek odbiorcy określony w fakturze.

 

§ 15

 

1.     W przypadku zmiany właściciela (użytkownika) nieruchomości odbiorca usług zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia o tym fakcie przedsiębiorstwa.

2.     W przypadku naruszenia przez odbiorcę postanowień niniejszego Regulaminu przedsiębiorstwo może rozwiązać umowę o dostarczanie wody i odprowadzania ścieków z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia.

3.     Nieopłacenie dwóch kolejnych rachunków w terminie określonym w rachunku uprawnia przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne  do rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia. Zastępczy punkt poboru wody (hydrant) znajduje się w Rutce Tartak na ul. Wojska Polskiego przy cmentarzu.

4.     Po rozwiązaniu umowy przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne dokonuje zamknięcia przyłącza wodociągowego oraz zdemontowania wodomierza głównego. Koszt ponownego uruchomienia dostawy wody obciąża odbiorcę. Odbiorca pokrywa szacunkowy koszt ponownego uruchomienia przed jego dokonaniem.

5.     Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne może zamknąć przyłącze kanalizacyjne jeżeli :

a)     Przyłącze kanalizacyjne zostało wykonane niezgodnie z przepisami prawa,

b)    Dostawca ścieków nie uiścił opłat za dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania w sprawie uregulowania zaległej opłaty,

c)     Jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa lub stwierdzono celowe pominięcie  lub uszkodzenie urządzenia pomiarowego.

 

§ 16

 

1.        Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenia nieruchomości do sieci.

2.        Koszt nabycia, zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego pokrywa przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, a urządzenia pomiarowego odbiorca usług.

 

§ 17

 

         Przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej następuje na podstawie umowy o przyłączenie i po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia, określonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, zwanych dalej warunkami przyłączenia.

 

§ 18

 

1.     Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej może występować osoba, posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci.

2.     Osoba, o której mowa w ust. 1, składa w przedsiębiorstwie wodociągowo – kanalizacyjnym  wniosek o określenie warunków przyłączenia.

3.     Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1 i 2, ustala przedsiębiorstwo   wodociągowo – kanalizacyjne.

 

§ 19

 

1.     Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne określa warunki przyłączenia i przekazuje  wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.

 

Rozdział VI

Możliwości dostępu do usług wodociągowo – kanalizacyjnych

 

§ 20

 

         Potencjalni odbiorcy usług wodociągowo – kanalizacyjnych mogą uzyskać informacje dotyczące tych usług:

1.     w urzędzie gminy

2.     w przedsiębiorstwie wodociągowo – kanalizacyjnym.

 

Rozdział VII

Sposób dokonywania odbioru przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne wykonanego przyłącza

 

§ 21

 

1.       Po zgłoszeniu gotowości do odbioru przez przedstawiciela Odbiorcy, Przedsiębiorstwo uzgadnia jego termin, na nie dłużej niż trzy dni po dacie zgłoszenia.

2.       Zgłoszenie odbioru technicznego przyłącza powinno zawierać co najmniej :

a)     dane identyfikacyjne inwestora i adres przyłącza,

b)    termin odbioru proponowany przez Wykonawcę,

c)     inne warunki odbioru, np.: zamknięcie sieci eksploatowanej.

3.       Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej :

a)    dane techniczne charakteryzujące przedmiot odbioru, (średnica, materiał, długość, elementy uzbrojenia),

b)    rodzaj odprowadzanych ścieków, dla przyłącza kanalizacyjnego,

c)    skład i podpisy członków komisji dokonującej odbioru,

d)   uwagi dotyczące różnic pomiędzy projektem a realizacją przyłącza,

e)    wyniki prób i odbiorów.

 

Rozdział VIII

Sposób postępowania w przypadku niedotrzymywania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji i wymiany informacji

 

§ 22

 

1.        Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne zobowiązane jest do udzielania odbiorcom usług informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych  i kanalizacyjnych :

a)     Z powodu awarii na sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

b)    Dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska.

2.        O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, o którym mowa w ust. 1 przedsiębiorstwo niezwłocznie informuje odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty.

3.        Dostawca nie ponosi odpowiedzialności za przerwy w dostawie spowodowane :

a)     brakiem wody na ujęciu,

b)    zanieczyszczeniem wody na ujęciu w sposób niebezpieczny dla zdrowia,

c)     potrzebą zwiększenia dostawy wody do hydrantów pożarowych,

d)    koniecznością przeprowadzenia niezbędnych napraw sieci i urządzeń zaopatrzenia w wodę,

e)     uszkodzenia instalacji odbiorcy grożące niebezpieczeństwem.

4.        W razie wystąpienia przyczyn wymienionych w ust. 3 dostawca niezwłocznie powiadomi odbiorcę w sposób zwyczajowo przyjęty o czasie trwania przerwy w dopływie wody.

5.        Dostawca zobowiązany jest do utrzymania właściwego stanu technicznego należących do niego instalacji.

6.        Dostawca zobowiązany jest do nie dokonywania zmian stanu instalacji należących do odbiorcy.

 

§ 23

 

Dostawca usług bez zbędnej zwłoki udzieli odbiorcy odpowiedzi na pisemną reklamację dotyczącą świadczonych usług nie później, niż w ciągu 14 dni, a w sprawach wymagających zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień w ciągu 30 dni.

§ 24

 

1.     W terminie 7 dni od daty doręczenia faktury, odbiorca usług może złożyć w siedzibie dostawcy usług pisemną reklamację dotyczącą prawidłowości naliczonych opłat.

2.     Wniesienie reklamacji nie zwalnia odbiorcy usług z obowiązku terminowego regulowania należności.

 

§ 25

 

         Zgodnie z ustawą z dnia 22 kwietnia 2005 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Z 16 maja 2005 roku Nr 85, poz. 729) zabrania się wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych :

1.      odpadów stałych, które mogą powodować zmniejszenie przepustowości przewodów kanalizacyjnych, a w szczególności żwiru, piasku, popiołu szkła, wytłoczyn, drożdży, szczeciny, tekstyliów, włókien, nawet jeżeli znajdują się one w stanie rozdrobnionym,

2.      odpadów płynnych niemieszających się z wodą, a w szczególności sztucznych żywic, lakierów, mas bitumicznych. Smół i ich emisji, mieszanin cementowych,

3.      substancji palnych i wybuchowych których punkt zapłonu znajduje się w temperaturze niższej niż 850C, a w szczególności benzyn, nafty, oleju opałowego, karbidu, trójntrotolenu,

4.      substancji żrących i toksycznych, a w szczególności mocnych kwasów i zasad, farmaliny, siarczków, cyjanków oraz roztworów amoniaku, siarkowodoru i cyjanowodoru,

5.      odpadów i ścieków z hodowli zwierząt, a w szczególności gnojówki, gnojowicy, obornika, ścieków z kiszonek,

6.      ścieków odpadowych i wód drenażowych.

  

§ 26

 

         Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do zawiadomienia odbiorców usług o planowanych zmianach warunków technicznych zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków z wyprzedzeniem umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków, nie krótszym niż 12 miesięcy.

 

Rozdział IX

Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe

 

§ 27

 

1.     Woda do celów przeciwpożarowych może być czerpana z zainstalowanych na sieci hydrantów.

2.     Zabrania się czerpania wody z hydrantów do celów innych niż przeciwpożarowe bez zgody przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego.

 

 

 

Rozdział X

Przepisy końcowe

 

§ 28

 W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy Ustawy z dnia 22 kwietnia 2005r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U nr 85 poz. 729) wraz z przepisami wykonawczymi do w/w Ustawy, oraz przepisy Kodeksu Cywilnego.

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Rutka-Tartak

Wytwarzający/odpowiadający: Alicja Brzozowska

Wprowadzający: Alicja Brzozowska

Data wprowadzenia: 2006-05-26

Data modyfikacji: 2006-05-26

Opublikował: Alicja Brzozowska

Data publikacji: 2006-05-26