Uchwała Nr XIX/112/05

                                                                Uchwała nr XIX/112/05

                                                              Rady Gminy Rutka-Tartak

                                                                z dnia 22 marca 2005 roku

  w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz.1806, z 2003 r. Nr 80, poz 717, Nr 162 poz. 1568             z 2004 r Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203) oraz art. 41 ust.1, 2, 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, z 2002 r. Nr 167, poz.1372, z 2003r. Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz. 1143, z 2004r. Nr 29, poz. 257; Nr 99, poz1001; Nr 152, poz. 1597, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 23, poz. 186) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

Andrzej Anuszkiewicz

 Załącznik 

 do Uchwały Nr XIX/112/05

 Rady Gminy Rutka-Tartak

 z dnia 22 marca  2005

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

GMINNY PROGRAM

PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA

PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

NA ROK 2005

 rozdział I

Wprowadzenie

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zwany dalej Programem jest częścią strategii integracji i polityki społecznej oraz podstawowym dokumentem określającym zakres i formę realizacji działań profilaktycznych i naprawczych zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych i wspierania przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie powstawaniu i usuwanie następstw nadużywania alkoholu. Program na 2005 rok jest kontynuacją zadań realizowanych w latach ubiegłych, postawą prawną do opracowania Programu jest ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych na lata 2000-2005, w którym zawarte są zadania administracji państwowej stanowiące kierunek działania samorządu terytorialnego.

Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin (art. 41 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi). W szczególności zadania te obejmują:

           zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu;

           udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;

           prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiazywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych;

           wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych;

           podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego;

           wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

rozdział II

Zadanie I

Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.

1)      Współudział w finansowaniu działań terapeutycznych prowadzonych przez Poradnię Odwykową i Stowarzyszenie „WYBÓR” w Suwałkach, do których kierowani są lub sami się zgłaszają mieszkańcy naszej gminy;

2)      Opłacanie kosztów opinii biegłych (psychiatry i psychologa) w przedmiocie uzależnienia od alkoholu;

3)      Organizacja i udział w szkoleniach z zakresu uzależnień;

4)      Zakup i dystrybucja materiałów informacyjno-edukacyjno-dydaktycznych dotyczących istoty uzależnień.

5)      Funkcjonowanie Punktu Konsultacyjnego dla osób z problemami alkoholowymi oraz członków ich rodzin.

Zadanie II

Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

1)      Współpraca z Komisariatem Policji w celu zwiększenia skuteczności interwencji wobec przemocy w rodzinie i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny spowodowanych przez nadmierne nadużywanie napojów alkoholowych;

2)      Organizowanie szkoleń w zakresie rozpoznawania i przeciwdziałania zjawisku przemocy i nadużywania alkoholu w rodzinie dla następujących osób:

        nauczycieli;

        funkcjonariuszy policji;

        pracowników GOPS;

        członków GKRPA.

3)      Objęcie członków rodzin z problemem alkoholowym bezpłatną pomocą terapeutyczną i psychologiczno-prawną.

Zadanie III

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.

1)      Wspieranie i finansowanie Szkolnych Programów Profilaktyki poprzez zakup sprzętu multimedialnego, broszur, ulotek, czasopism i publikacji z zakresu profilaktyki i uzależnień;

2)      Podejmowanie działań w celu zorganizowania pozalekcyjnych zajęć sportowych, doposażenie w sprzęt sportowo-rekreacyjny;

3)      Ograniczenie możliwości zakupu i spożywania napojów alkoholowych przez niepełnoletnich poprzez monitoring i kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych;

4)      Organizowanie i prowadzenie na terenie szkół spektakli i programów profilaktycznych o tematyce szkodliwości spożywania napojów alkoholowych i narkotyków;

5)      Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury, poprzez organizację zajęć dla młodzieży z rodzin patologicznych.

Zadanie IV

Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

1)       Wspieranie organizacji pozarządowych zaangażowanych w działalność na rzecz społeczności lokalnej;

2)       Wspomaganie i finansowanie działalności stowarzyszeń i osób fizycznych zajmujących się wychowaniem młodzieży z rodzin „zagrożonych”;

3)       Dofinansowanie kolonii zimowych (socjoterapeutycznych) zorganizowanych przez Szkołę Podstawową w Poddubówku dla dzieci z naszej gminy z rodzin patologicznych.

Zadanie V

Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i  art. 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

1)      Cofanie zezwolenia na handel napojami alkoholowymi w przypadku stwierdzenia sprzedaży napojów alkoholowych osobom nietrzeźwym i nieletnim, a także na kredyt lub pod zastaw;

2)      W przypadku złamania zakazu promocji i reklamy napojów alkoholowych, podejmowanie interwencji i występowanie przed sądem jako oskarżyciel publiczny z pominięciem prokuratora.

Zadanie VI

Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

1)      Rozpoznanie sytuacji osób pozostających bez pracy (uzależnionych od alkoholu i narkotyków, chorych psychicznie, zwalnianych z zakłdów karnych, którzy ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdujących się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym);

2)      Przedstawienie zebranych danych Wójtowi Gminy w celu rozpatrzenia możliwości utworzenia Centrum Integracji Społecznej na terenie naszej gminy lub sąsiedniej przy współpracy innych samorządów.

rozdział iii

Realizacja programu

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych realizowany będzie przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rutce-Tartak.

rozdziałiv

Zasady wynagrodzenia członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przysługuje wynagrodzenie netto w wysokości 35,00 zł, (słownie: trzydzieści pięć złotych) za udział w kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych lub posiedzeniu komisji.

rozdział v

Postanowienia końcowe

Środki zabezpieczające realizację w/w przedsięwzięć będą pochodziły z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Rutka-Tartak

Wytwarzający/odpowiadający: Alicja Brzozowska

Wprowadzający: Alicja Brzozowska

Data wprowadzenia: 2006-05-29

Data modyfikacji: 2006-05-29

Opublikował: Alicja Brzozowska

Data publikacji: 2006-05-29